Jak vybrat přilbu na motocykl?

Chraňte svůj život díky správně zvolené přilbě.

helmy main

Bez přilby na motorku nesmíte sednout. Přesto helma nemusí být jen nezbytnost – můžete vybírat z mnoha typů a především designů. Stane se tak součástí vaší osobnosti a jedinečného přístupu k ježdění. 

Na co se zaměřit

Jak poznat bezpečnou helmu?

Jednoduše – bezpečná přilba má homologaci ECE 22.05. Zkratka ECE znamená Economic Commission for Europe, 22 označuje identifikační číslo samotné regulace a 05 je číslo pozměňovacího návrhu. S koupí homologované přilby si zároveň pořizujete jistotu, že prošla náročným testováním a že se na ni budete moct spolehnout za jakýchkoli podmínek. 

Co vše se během homologace testuje

Celá metodika obsahuje několik desítek testů. Ty hlavní se zaměřují na tuhost, sílu počátečního nárazu, tření, odolnost hledí a viditelnost přes něj, pevnost řemínku a také na to, jak se helma pohybuje na hlavě. Spolu s tím inspektoři zkouší i vliv na životní prostředí, reakce na rozpouštědla, UV záření nebo vlhkost. Pokud má výrobce celou řadu přileb, provádí se testování zpravidla na té nejslabší z celé hierarchie. 

Vnitřek helmy a její polstrování

Jaké materiály můžete čekat uvnitř helmy? Už dávno to není kůže nebo koženka jako před desítkami let. Nemusíte se bát ani klasického molitanu. Dnes se můžete těšit na různé měkčené textilie, mikroplyše a další materiály, které jsou nejen zdravotně nezávadné, ale také příjemné. 

Vnitřek helmy zároveň určuje, jak dobře vám bude přilba „sedět“. Jakmile si ji nasadíte, měla by vás decentně tlačit a především se nesmí prakticky ani pohnout. Lícnice musí být přesně na tvářích a brada nesmí narážet na přední část helmy. 

Zobrazit více

Jak vám helma sedí, zjistíte jednoduše – nasaďte si ji a zatřepte hlavou zleva doprava a opačně. Pokud se helma nepohne, nebo jen o několik milimetrů, vybrali jste dobře. Jakýkoli větší pohyb je ale nežádoucí a sáhněte po menší. To by neměl být problém, protože výrobci dodávají modely ve velikostech od XXXS až po 3XL. Často navíc s vyměnitelným vnitřkem – opět v různých velikostech. Nespornou výhodou vyměnitelného vnitřku je i možnost jeho praní po sezóně.

Barva a design

Jakkoli je design ryze subjektivní záležitost, platí několik málo pravidel. V první řadě můžete počítat s tím, že jednobarevná helma bude levnější než model se složitými vzory v několika vrstvách. K nejdražším přilbám se navíc řadí designové repliky známých závodních jezdců. U toho samého modelu se může cena jenom díky použitým barvám a motivům lišit až o 1 500 Kč. 

Pokud vám nebude vyhovovat ani široká paleta designů ve standardní nabídce, můžete oslovit specialisty na tzv. airbrush. Ti vytvoří zakázkový vzhled přesně podle vašich představ. Podle složitosti se ceny profesionálního airbrushe mohou pohybovat od 3 000 do 20 000 korun.

Mějte na paměti také fakt, že design zásadním způsobem ovlivňuje vaši viditelnost. A zatímco černá barva je na příklad v noci prakticky neviditelná, reflexní prvky jsou vidět na 200 a více metrů. 

helma na motokros

Co dále rozhoduje

Velikost a hmotnost

Helmy na trhu jsou v mnoha různých velikostech a vy můžete najít označení jako u oděvů. To znamená, že nejmenší modely jsou XXXS a ty největší XXXL. Mezitím je klasická řada S-M-L. Z těchto velikostí by si měl vybrat skutečně každý i proto, že se v různých velikostech dodává také vnitřní polstrování.

Obecně platí, že čím lehčí, tím lepší. A i když karbonové přilby mohou vážit třeba jen 1 kg, standardem průměrně velké helmy je 1,5 kg. Tato váha nebude zatěžovat váš krk a zároveň si můžete být jisti její bezpečností. Pokud budete k helmě přidávat další vybavení (externí hledí, interkom atd.), bude se váha samozřejmě zvyšovat. 

Materiál

Ať už se rozhodnete pro jakýkoli materiál, měli byste počítat s tím, že se v čase mění. Proto byste měli jednu helmu používat zhruba 3 roky, maximálně 5 let při dobré údržbě. 

Zobrazit více
  • Termoplast - jde o nejlevnější materiál a tomu odpovídá i kvalita výsledné helmy. Proces výroby je zhruba takový, že se granulované kuličky termoplastu za tepla vylisují do připravené formy a poté se slepí zatavením. Tyto helmy jsou ideální pro motorkáře, kteří jezdí nejčastěji po městě a v nižších rychlostech. Pro ostatní existují kvalitnější volby. 

  • Polykarbonát a polyamid - jde o nejčastěji používané materiály. Kromě dobré tepelné odolnosti jsou typické skvělou odolností proti nárazům. Už při výrobě vzniká jednolitá skořepina, takže je výrazně pevnější v porovnání s termoplastovými lepenými půlkami. Polykarbonátová nebo polyamidová helma vám bude více než stačit na běžné ježdění a nemusíte se bát ji vzít ani na okruh. 

  • Kompozit - v případě kompozitu jde o několik vrstev různých materiálů. K nejčastějším kombinacím patří uhlíková vlákna (karbon) a aramidová vlákna (kevlar), případně skleněná vlákna (laminát) a další technické tkaniny. Tyto helmy jsou v některých případech dokonce dražší než celokarbonové modely. Je to z toho důvodu, že díky kombinaci materiálů dokážou rozprostřít sílu nárazu do mnohem větší plochy, a snižují tak sílu samotného nárazu, takže k proražení helmy dojde s mnohem menší pravděpodobností. 

  • Karbon - nejpevnější a nejlehčí. Karbon patří mezi naprostou materiálovou špičku, dělají se z něj trupy luxusních jachet, kapoty supersportovních aut nebo trupy letadel. Pokud se rozhodnete pro karbonovou helmu, můžete počítat s hmotností kolem 1 kg, takže si tolik nebudete namáhat krční svaly. Skořepina je také maximálně pevná, a proto i bezpečná. Zároveň je ale třeba zmínit i rezervy. Ty jsou na úkor pružnosti, pokud vám samotná helma spadne z výšky, může dojít k poškození její struktury a ochrany před UV zářením. Výrobci však tyto nedostatky samozřejmě řeší a helmy jsou lakované a neblednou. 

Aerodynamika 

V současnosti jsou na trhu dostupná dvě řešení. První je prakticky kulatá skořepina, druhé představuje oválná skořepina. Pokud nejste závodní jezdec, nemáte příliš šancí poznat rozdíl. V každém případě si ale helmu vyzkoušejte. Většina obchodů to již umožňuje, jen se musíte připravit na zálohu nebo uhrazení plné ceny přilby.  

Jak ale vyzkoušet samotnou hlučnost? „Projeďte“ přilbu ve všech rychlostech, v nichž se pohybujete. Pozorně poslouchejte možné zvuky jako hučení, svištění nebo pískání. Zároveň otestujte tichost během akcelerace a brždění. Ideální k tomu bude dlouhá rovinka s minimálním provozem.

V rámci testování hluku se zaměřte i na ventilační otvory a jejich různá nastavení, stejně jako v případě hledí. Vliv mohou mít také deflektory nebo zakřivení kolem dolní hrany helmy.

Typ zapínání

Dnes najdete nejčastěji dva druhy zapínání: rychlosponu nebo dvojité D kroužky. Ty se vyskytují na cestovně-sportovních helmách nebo závodních modelech. Rychlospona je pak typická pro otevřené helmy nebo výklopné modely. Vždy je však na samotném výrobci, jaký způsob zapínání zvolí, a rozhodně neplatí, že jeden je horší a druhý lepší. 

Konstrukce

Otevřené helmy

Chybí jim ochrana brady, z čehož vyplývá o něco málo snížená bezpečnost. Otevřené modely mohou být buď zcela otevřené, nebo s hledím. To vás může ochránit v případě, že se ochladí nebo začne pršet. V případě, že si vyberete typ bez hledí, nezapomeňte si vzít brýle. 

Výklopné/vyklápěcí helmy

Jsou bezpečnější než otevřené přilby. Zároveň do velké míry kombinují výhody otevřených i klasických integrálních modelů. Dokážou totiž spolehlivě ochránit vaši bradu, ale pokud vám bude horko, můžete otevřít část helmy a ochladit se větrem. Zároveň je vám lépe rozumět a můžete se snadněji napít. Daní za tyto výhody je vyšší hmotnost (až ke 2 kg). Rovněž zkontrolujte, zda je helma homologovaná i jako otevřená. Především německá nebo rakouská policie je v tomto ohledu nekompromisní. 

Sportovně-cestovní integrální přilby

Do této kategorie patří největší množství produktů. Díky své aerodynamice vám budou vyhovovat při jízdě ve vyšších rychlostech, díky jednolité konstrukci jsou velmi bezpečné a komfortní. Přilby se mohou lišit v mnoha ohledech – od použitého materiálu (ve výběru najdete levné termoplasty nebo hi-tech karbon) přes výbavu (integrované sluneční clony, ventilační systém, interkom atd.) až po zmíněný design. Pokud se pohybujete rychlostmi nad 130 km/hod., měly by tyto helmy patřit do vašeho užšího výběru.

Sportovní integrální přilby

Jedná se o TOP kategorii, ve které je vše podřízené bezpečnosti. Vybírají si je především okruhoví jezdci, pro které je důležitější minimální váha než vybrání pro bluetooth nebo nastavení větrání. Helmy bývají uvnitř tvrdší, aby dokonale seděly a nepohnuly se na hlavě ani o příslovečný milimetr. Hledí může být dokonce zúžené, aby jezdce nerozptyloval přílišný výhled do okolí. A jakkoli si myslíte, že TOP kategorie je nejlepší pro všechny, nemusí to být pravda. Vzhledem ke své spartánské konstrukci by vás již po několika desítkách kilometrů začala helma tlačit a další cesta by byla dost nepříjemná.

Dále se můžete setkat s helmami zaměřenými na motorkos, pro jízdu na skútru či chopperu.

Zobrazit více

Přilba pro skútr

Většina modelů je otevřená a nemá ochranu brady nebo spodní části obličeje. Přesto byste se měli rozhlédnout po přilbě s hledím. Vyhnete se tak prachu a samotnému větru, který by vysušoval vaše oči, a vy byste si stejně museli brát brýle nebo hledat jinou ochranu zraku.

Přilba pro motokros

Konstrukce je navržena tak, aby helma maximálně chránila hlavu jezdce i v těch nejnáročnějších podmínkách i při offroadových závodech. Přední část chránící bradu může být i zesílená kvůli nárazům do řídítek. Helmy mají štít, který chrání před sluncem, a i když částečně omezuje výhled, chrání hlavu od odletujících kamenů.

Helmu doplňují offroadové brýle, v poslední době se však často objevují modely s hledím. Je tak jen na vás, jakému typu ochrany zraku dáte přednost.

Stylové helmy

Tyto přilby jsou čím dál častější volbou majitelů chopperů nebo cafe-racerů. Obvykle mají retro design a jsou vybavené například koženým nebo koženkovým vnitřkem pro větší autenticitu. Pro řidiče je v takovém případě důležité propojení s okolím, pocit větru na obličeji a pocit svobody spojený s motorkářstvím.

helma žalud

Funkce a možnosti

  • Kšilt - jak se úspěšně bránit proti oslnění? Přilby s kšiltem jsou ideální, navíc vás mohou ochránit i proti odlétávajícímu štěrku a kamínkům. Daní za to je snížená viditelnost směrem vzhůru a vyšší aerodynamický hluk. Původně byl kšilt výsadou pouze přileb na enduro, nicméně v poslední době je vidět i u silničních integrálních přileb. Navíc si můžete vybrat ze široké nabídky externích kšiltů, kterými doplníte svoji vlastní helmu.

  • Ventilace - správně fungující ventilace je podmínkou pro nákup přilby. Jednak zajišťuje přísun čerstvého vzduchu a zároveň vás bude ochlazovat. Vstupní otvory jsou nejčastěji na úrovni brady a čela, dražší modely je mohou mít i v zadní části. Ventilace může mít několik úrovní a vy byste měli vždy poznat rozdíl. Při výběru myslete na to, že ventilační mechanismus budete ovládat v rukavicích.

  • Interkom - když vybíráte helmu a jezdíte se spolujezdcem, bude vás určitě zajímat interkom – tedy zjednodušená vysílačka, díky níž na sebe nebudete muset křičet. V takovém případě bude důležitý výběr v oblasti uší, kam se interkom vejde. Užitečné je, že někteří výrobci helem produkují i vlastní komunikátory, takže můžete mít o starost méně. 

  • Vyjímatelná vnitřní část - bude-li v nabídce, určitě po takové helmě sáhněte. K důvodům patří především hygiena a možnost tuto část po sezóně vyprat. Zároveň ji v případě poškození snadno vyměníte. A pokud vám stávající vnitřní polstrování z nějakého důvodu přestane vyhovovat, je dobré mít alternativu.

Hledí

Hledí je jednou z nejdůležitějších částí helmy. I u něj byste měli sledovat celou řadu vlastností.

Integrované hledí

Najdete ho prakticky u každé integrální helmy. K nejdůležitějším vlastnostem patří dobrý výhled (clona musí být dostatečně široká i vysoká) a vyměnitelnost. Pokud totiž dojde k poškrábání plexiskla, výrazně se zhoršuje váš výhled. Výrobci s tím dnes naštěstí počítají a nabízejí náhradní plexi samostatně s cenami od 500 do 1 500 korun.

Zobrazit více

Jestli máte otevřenou helmu bez hledí, jste povinni nosit na motorce brýle. Ty najdete v samostatné sekci. Ochranu zraku byste neměli podceňovat – do očí se vám může dostat například hmyz, prach, kamínky nebo déšť. Stačí drobnost, chvilka nepozornosti a může dojít k nehodě.

UV ochrana

Stejně jako zbytek helmy i hledí samotné by mělo být vybavené ochrannou vrstvou proti UV záření. To totiž škodí jak povrchu přilby a materiálu, ze kterého je vyrobená, tak vašemu zraku.  

Odolnost vůči poškrábání a zamlžení

Někde můžete najít zkratku anti-scratch, což v překladu znamená zvýšenou odolnost proti poškrábání. Pokud clonu nebudete drhnout hrubou houbičkou, vyhnete se všem běžným oděrkám. Nejde o fólii nebo přídavný štítek – hledí je touto technologií vybaveno již z výroby.

Anti-fog neboli odolnost proti zamlžení je jedna z nejužitečnějších funkcionalit. Při náhlé změně teplot můžou kondenzovat na povrchu hledí kapičky vody a to se stává prakticky neprůhledným. Pokud clona není automaticky vybavena protizamlžovací technologií, můžete situaci vyřešit anti-fog vložkou nebo ještě lépe – PinLock vložkou.

PinLock

V současnosti asi nejrozšířenější a nejúčinnější řešení proti zamlžení. Jde o vložku, kterou vsunete do mezery v hledí a která zabraňuje kondenzaci vody. Většina dražších přileb je už tímto systémem vybavena, v opačném případě rozhodně požadujte model s označením „PinLock ready“. Pokud budete vložku dokupovat, připravte se na ceny okolo 600 Kč. 

hledí plexi

Rady a tipy pro správné nošení

Helma musí být vždy nasazena nadoraz. Neměla by se vám na hlavě hýbat a může vás, alespoň zpočátku, jemně tlačit. Pokud prudce otočíte hlavou, měla by se přilba pohybovat s ní. Řemínek utáhněte jen do té míry, aby vás neškrtil, zároveň ale nesmí být volný. 

Přilbu byste půjčovat neměli a stejně tak byste neměli jezdit ve vypůjčené přilbě. Jde o to, že jedna helma patří na jednu hlavu – podle ní se přizpůsobuje vnitřek a helma perfektně sedí a „necestuje“ ze strany na stranu. Pokud by vás ani toto nepřesvědčilo, zvažte hygienické hledisko. Také není možné doporučit ani koupi použité helmy. Helmy jsou totiž navrženy na absorpci jednoho nárazu a o co snadnější je zamaskovat poškození, o to náročnější je ho odhalit. Pokud nemáte 100% jistotu, že helma neupadla nebo v ní někdo nehavaroval, neměli byste o koupi uvažovat. Zároveň si musíte hlídat homologaci, kvalitní polstrování, praskliny ve vnitřní části, včetně těch nejdrobnějších. Jestliže vám záleží na ceně, mnohem lepším řešením je nákup přilby ze sezónních výprodejů. 

Pokud jste nositeli dioptrických brýlí a kupujete si novou přilbu, vždy si ji vyzkoušejte i s brýlemi. Helmu si nasaďte jako první a nožičky potom vsuňte do polstrování. Nikde by vás neměly tlačit a měli byste mít stejný pocit, jako když je nosíte bez přilby. Některé přilby mají v polstrování speciální vybrání pro brýle. Pokud se brýlí nevzdáváte ani na motorce, nejvhodnější pro vás bude výklopná přilba – při odklopené spodní části si je nasadíte nejsnáze.